Schermafbeelding 2024 10 01 om 12.44.09

Minder denken, meer voelen: wat je lichaam je vertelt

We zijn zo gewend om alles te beredeneren. Ben jij je ervan bewust hoe vaak je zegt *”Ik denk dat…”* en hoe weinig je zegt: *”Ik voel dat…”*? Hoe vaak sturen we op wat we rationeel begrijpen, terwijl ons lichaam al lang signalen geeft? Energie en spanning zoeken altijd een uitweg, of ze zetten zich vast, totdat je niet anders kunt dan luisteren.

Luisteren naar je lichaam in plaats van het te negeren

Ik had dertien maanden lang klachten in mijn onderrug. Fysiek? Ja. Maar alleen fysiek? Zeker niet. Ik schreef er al eerder over. Door verschillende lichaamsgerichte sessies de afgelopen tijd, waaronder NEI met Marijke en shiatsu bij Hanneke, ontdekte ik dat mijn lichaam spanning en onverwerkte emoties vasthield: soms zelfs zo diep geworteld dat het heel oud was, soms zelfs uit vorige levens, wat door triggers in het hier en nu z’n weg naar de oppervlakte vond. Thema’s als loslaten, controle, veiligheid en diepgewortelde beperkende overtuigingen kwamen aan het licht. Pas toen ik écht ging luisteren, kon er iets veranderen. Voeg daar de sessie van Mirjam aan toe waarin helder werd dat verankeren vraagt om verbinding, het belang van een ventraal zenuwstelsel en het cirkeltje werd rond. 

We dragen zoveel onbewust met ons mee. Niet alleen uit ons eigen leven, maar ook vanuit familiesystemen en collectieve ervaringen. Ons hoofd kan veel begrijpen, maar sommige (onverwerkte) spanningen zitten zo diep geworteld dat we ze niet rationeel kunnen oplossen. Ons lichaam weet vaak meer dan wij ons realiseren.

Hoe een deel van spanning zich verplaatste, van mijn onderrug naar mijn onderarm

Na de NEI sessies bij Marijke voelde ik een ongekende verlichting in mijn onderrug—alsof er letterlijk ruimte was gekomen. Echt magisch en zo welkom! Maar wat bijzonder was: een ander deel van spanning verplaatste zich naar mijn onderarm. Eerst voelde ik frustratie: was ik er dan nog niet? Maar toen besefte ik dat mijn lichaam me iets wilde laten zien. 

Mijn arm bracht een nieuw thema omhoog: het omarmen van mezelf, mijn kracht en spiritualiteit. Niet alleen loslaten, maar ook ontvangen, durven grijpen. Erbij blijven. Het besef dat iets los en achterlaten, parallel kan gaan met wat je mag verwelkomen. Dit inzicht voelde als een sleutel die ik nog niet eerder had vastgehouden.

Denken vs. voelen: het verschil tussen analyseren en écht ervaren

Veel mensen zitten gevangen in hun hoofd. Ze analyseren, overdenken en zoeken rationele verklaringen voor hun gevoelens en ervaringen. Maar hoe vaak luister je naar de subtiele signalen van je lichaam? Je ademhaling die stokt of versneld, spanning in je schouders, pijn in je hoofd, een knoop in je maag, ze vertellen je meer dan je denkt.

Symptomen als boodschappers: wat zit eronder?

Ik gooi niet alles over de symptomatische boeg, ik geloof namelijk dat de medische wereld ook waardevolle handvatten kan bieden. Tegelijkertijd ben ik ervan overtuigd dat we óók echt verder mogen kijken en meer naar ons eigen lichaam leren luisteren. Je eigen onderzoek doen, verder en dieper zoeken, én hulp vragen als je zelf het niet ziet of erbij kunt komen.

Toch deel ik graag een paar voorbeelden 

Een paar thema’s die me de afgelopen tijd zijn opgevallen, in gesprekken en in mijn eigen proces zijn de volgende:

  • Burn-out? In relatie tot het al veel langer over je eigen grenzen heengaan.
  • Faalangst, pleasen of perfectionisme? En hoe hier een diepere laag van onzekerheid en bewijsdrang onder kan liggen.
  • Paniekaanvallen of adem tekort? Soms als een luide schreeuw en signaal van eerder genegeerde intuïtieve signalen. Dit kan ontstaan wanneer de verbinding met het lichaam is verloren en emoties of energie zich opstapelen zonder ruimte om echt verwerkt te worden.
  • Aanhoudende fysieke spanning? Mijn eigen stuk rondom het vasthouden van emoties die nog niet volledig waren verwerkt. 

We behandelen vaak de bovenste laag, de klacht, het symptoom, zonder te kijken naar wat eronder zit. Maar echte verandering begint bij het durven erkennen en voelen, niet alleen bij het begrijpen maar er aan voorbij durven gaan. 

De kracht van uitspreken en benoemen

Wat gebeurt er als je uitspreekt wat je voelt? Niet alleen mentaal, maar ook fysiek? In mijn ervaring maakt dat ruimte. Ruimte om spanning los te laten, ruimte om emoties te laten stromen, ruimte om nog meer te vertrouwen op mezelf en mijn intuïtie. We zijn als mensen emotionele wezens, dat is wat evolutie ons heeft gebracht. We zijn bij machte om ons uit te drukken. Spanning, emoties, we zijn gemaakt om het “uit te drukken”, ik geloof hoe meer wat dat in onszelf en elkaar omarmen, alles letterlijk en figuurlijk een stukje lichter wordt. 

Wat vertelt jouw lichaam je?

Mijn sessies met NEI en shiatsu hebben me laten zien hoe krachtig het is om bewust stil te staan bij wat je lichaam je vertelt. Lichaamsgericht werken voegde toe wat ik in mezelf nog vasthield en tegenhield, uit vrees.

Hoeveel dragen we onbewust met ons mee, waar we in ons dagelijks denken niet bij komen? 

De synchroniciteit van mijn cyclus en de nieuwe maan

Afgelopen week viel mijn cyclus weer gelijk met de nieuwe maan. Ik vind deze onbewuste afstemming heel bijzonder. Het voelt als een natuurlijke afstemming met iets groters, een ritme dat losstaat van bewuste controle maar helemaal in lijn is met de energie van het moment. Wat het me precies wil vertellen, weet ik nog niet, maar ik kan niet anders dan het volgen, precies zoals het bedoeld is.

En juist dat maakt ook dat ik voel hoeveel zin ik heb in de pilot die eraan komt.
Er is nog één plekje vrij. Juist omdat ik zelf ervaar wat er kan en mag ontstaan als je écht gaat luisteren, voelt het kloppend om deze pilot te laten ontstaan en begeleiden op basis van wat zich aandient. De komende weken inventariseer ik de behoeften en interesses van de deelnemers, zodat het traject echt vanuit hen kan ontstaan.
Misschien voelt iemand die dit leest een resonantie, een uitnodiging om dieper te zakken in haar eigen proces, om kracht en de signalen in en om je heen te gaan volgen. 

Hoe vaak luister jij écht naar je lichaam? Heb je weleens ervaren dat fysieke klachten een diepere boodschap hadden? Ik ben benieuwd naar jouw inzichten. Deel ze vooral, middels een reactie hieronder of mail me, vind ik heel erg leuk! 😊

2 reacties op “Minder denken, meer voelen: wat je lichaam je vertelt

  1. Monique zegt:

    Mooi be- en ge- schreven Rhiaan en zeker een nadenkertje! Leeftijd maakt in dit gehele proces niets uit. Zelfs ik blijf ‘leren’ in dit …..
    ☀️😘

  2. Rhiana zegt:

    Dat is helemaal waar! Misschien is het zelfs zo dat hoe ouder we worden, hoe duidelijker ons lichaam aangeeft wat het van zich af wil schudden. Minder vasthouden aan wat ‘hoort’ en meer voelen wat klopt. Mooi hoe dat blijft doorwerken ❤️

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *